A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
A köd a közlekedést leginkább zavaró hétköznapi természeti jelenségek egyike. Már beérkeztünk a gyakori ködösödés időszakába, és ez ki is fog tartani a tavasz közepéig. Tehát jó hosszú időszakban kell a vezetőknek alkalmazkodniuk a ködös körülményekhez.
A köd a levegőben kicsapódó pára. A párakicsapódás mértéke a levegő hőmérsékletétől, és a talajról felszálló pára mennyiségétől is függ. Ezért is van, hogy ködösödést először a hűvösebb völgyekben, magasabb hegyeknél, főképp esőzések után tapasztalhatunk. Az idő hűvösre, majd hidegre fordulásával egyre több helyen alakulnak ki olyan körülmények, amelyek kedveznek a ködképződésnek.
A ködöt azért nem szeretjük, mert a kicsapódó vízcseppecskék szétszórják a fényt, így korlátozottan látunk benne. A látótávolságot a köd sűrűsége befolyásolja. A sűrűbb ködben nagyon nehéz megítélni a valós látótávolságot, főleg olyan környezetben, ahol kevés a tereptárgy, autós nyelvre fordítva például nyíltvidéken haladó országúton, vagy autópályán, ahol a gyorsforgalmi út jellege miatt eleve kevés a viszonyítási alap.
A köd, lényegében majdnem mindegy, hogy melyik napszakban találkozik vele a sofőr, rendkívül zavaró. Könnyebb kezelni a helyzetet városi környezetben, ahol azért ritka az annyira sűrű köd, hogy a tájékozódást veszélyes mértékben lerontsa. Városban sok a tereptárgy, az országúti viszonyokhoz képest alacsonyabb a haladási sebesség, így hosszabb az észlelésre, reakcióra rendelkezésre álló idő.

Ködben nagyon észnél kell lenni. A haladási sebességet csökkenteni kell a látótávolságnak megfelelően: oké, de pont ezt nehéz meghatározni. Segíthetnek az útfelfestések, a fák, villanyoszlopok, ebből felmérhető a látótávolság, amelyhez be lehet állítani a becsült féktávolsággal arányos haladási sebességet. És arra is figyelni kell, hogy a lassítás ne legyen túlzó, amire esetleg nem számít egy hátulról érkező jármű.
Országúton, autópályán a legjobb megoldás konvojban haladni, látótávolságról követve az előrébb haladó járművet. Persze előfordulhat, hogy gyakorlottabb sofőröknek esetleg túl lassúnak tűnik a konvoj tempó: mégis a legjobb ilyenkor a türelem, mert az előzéssel járó gyorsítás során az észlelési távolság nem fog megnőni, könnyű „benézni” a helyzetet, a ködből a szemből jövők hirtelen tűnnek fel, könnyen előfordulhat, hogy reakciótávolságon belül, hiszen a ködben nagyon nehéz megítélni a távolságokat, a szembesáv forgalommentessége felelősséggel nem ellenőrizhető (ahhoz rendszerint kicsi a látótávolság).

Ködben a vakmerő vezetés ellen szól az is, hogy a köd nem feltétlenül homogén. Vannak benne sűrűbb és hígabb részek, szakaszok. Tehát a látó-, és észlelési távolság inhomogén ködben dinamikusan változik. Ködös útszakaszra érve tehát le kell lassítani az észlelési távolságnak megfelelően, azonban mégis kerülni kell a túl intenzív lassítást is: gondolni kell a hátulról érkezőkre is.
Ködben a látótávolság javítható az autó ködfényszórójának a használatával. Persze elsősorban este. Lényegében helyzetfüggő, hogy milyen világításkombinációval a legjobb haladni: nagyban függ a köd sűrűségétől, a talajközeli-, vagy szórtabb, magasabban kezdődő jellegétől. Egy biztos: a távolsági fényszóró bekapcsolásával durva fényfalat emel a sofőr, amely nagyban rontja a látási esélyeket. Van köd, amelyben elég a tompított fényszóró használata, van, amelyben szerencsésebb kiegészítőfényként bekapcsolni a ködfényszórót: ez utóbbi hatékonysága nagyban függ az autótípustól, a ködfényszóró elhelyezésétől. Annál hatékonyabb minél lejjebb van, mert úgy be tud világítani a köd alá, így nő a látótávolság.
Előfordul olyan köd is, amelynél a legnagyobb látótávolság a ködfényszóró használatával érhető el, mert a tompított fényszóró fénye is zavaró reflexiókat gerjeszt, tehát jóbb lekapcsolni: helyzetjelző+ködfényszóró használatával haladni. Nappal a ködfényszórók használatának az indoka, hogy a szemből érkezők előbb észlelhetik az autót, ezzel nő az észlelési távolság, biztonságosabb a haladás.
A hátsó ködlámpák használatának a célja szintén az észlelési távolság növelése. Ezek a helyzetjelzőknél erősebb fényű lámpák: ezért is zavaró az indokolatlan használatuk ködmentes, csapadékmentes környezetben. Nagy ködben be kell kapcsolni a hátsó ködlámpákat, sokat javít a közlekedés biztonságán. Azonban figyelni kell rá, hogy a ködös területről kiérve, főképp este, mielőbb le is kapcsolja a hátsó ködlámpákat a sofőr.
A hátsó ködlámpa használata foltosan ködös területen, vagy enyhén ködös országúti-, vagy autópálya környezetben lehet a helyzethez alkalmazkodó. Enyhe ködben a távoli észlelést segíti a hátsó ködlámpa, azonban, ha a hátulról érkező beéri a ködlámpával haladót, az észlelési távolság ismeretében le is lehet kapcsolni, ne zavarja a mögöttes forgalmat: megtette a feladatát, az észlelést segítette.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
Utánfutóval szabályosan
Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.
